dilluns, 25 de gener del 2016

2.- A Què jugaven els nens i nenes d'Empúries fa 2.000 anys?

Museu del Louvre (150 aC)
El fet de jugar va estretament lligat al desenvolupament de la humanitat. Tots els éssers humans hem jugat, i aquest és potser un dels trets que més ens identifica i que compartim totes les societats i cultures del món. El joc, per tant, forma part de la cultura.

Ara bé, d’on venen els jocs? Avui difícilment podem afirmar que un joc és exclusiu d’un indret o d’un altre ja que els jocs que coneixem com a populars o tradicionals són, certament, diversions o formes jugades que es remunten en el temps i que, si s’han mantingut, ha estat perquè a la societat o a un col·lectiu li ha interessat de mantenir-los o perquè s’han anat adaptant als nous temps, als avenços tecnològics i als nous materials.

Com podem saber quins jocs tenen un origen antic? L’arqueologia ha permès treure a la llum gran quantitat d’objectes i elements de joc que ja des de l’època de l’antiga Mesopotàmia il·lustren el món lúdic. Les troballes a les tombes d’Egipte han estat una important font d’informació, així com l’atenta mirada als dibuixos que decoraven les peces de ceràmica de l’Antiga Grècia i de l’Imperi Romà –infinitat de vasos, copes, àmfores, gerres... mostren personatges jugant amb rebellugues, tabes, saltant a corda, gronxant-se...
D’època romana s’han conservat, també, interessantíssims pintures i mosaics que a voltes, com a vinyetes d’un còmic, aporten infinitat de petits detalls en relació a la cultura lúdica d’un poble. Un bon exemple és l’escena de taverna recuperada a Pompeia on uns personatges juguen a daus (s. I dC) o la diversitat de mosaics que es conserven al museu Nacional del Bardo, a Tuníssia, amb escenes similars de jugadors, boxejadors, espectacles a l’amfiteatre...
 
Cartell d'Hugo Prades (2014) editat pel Departament d'Ensenyament
en motiu de les XVI Jornada d'Aprenentatge Actiu
 
1.- Què entens per jocs populars i tradicionals?
2.- Digues 8 jocs populars i/o tradicionals que hagis jugat alguna vegada.
3.- D'on vénen la majoria dels jocs populars i tradicionals?
4.- Si fossis arqueòleg on podries trobar referències a jocs?

Per a més informació sobre el crèdit de síntesi des del Camp d'aprenentatge d'Empúries ves a aquest enllaç.

1.- A què jugaven els nens i nenes d'Empúries fa 2.000 anys?

Museu del Louvre (150 aC)
Per a preparar l’estada al Camp d’aprenentatge d’Empúries des dels departaments  d’educació física i d'història de l'institut de Flix ens endinsarem a conèixer quins eren els jocs i les diversions dels nens i nenes, joves i adults que van viure a Empúries a l’època romana.

En aquest bloc aniràs trobant fins a 14 entrades que porten el nom de A què jugaven els nens i nenes d'Empúries fa 2.000 anys?. Cal que llegeixis bé el text que acompanya cada entrada al bloc, i vagis elaborant reflexivament el teu dossier de jocs dels romans.
 
Per a més informació sobre el crèdit de síntesi des del Camp d'aprenentatge d'Empúries ves a aquest enllaç.
 
Bibliografia
Si t’interessa més el tema pots ampliar-lo amb aquest llistat bibliogràfic
  • COMAS , Oriol, El món en jocs. RBA Libros, S.A. 2005.
  • DE SIENA, Stefano. Il gioco e i giocattoli nel mondo classico. Aspeti ludici della sfera privata. Mucchi Editore. Modena, 2009.
  • FITTÀ, Marco. Giochi e giocattoli nell'antichità. Leonardo Arte s.r.l. Milano. Elemond Editori Associati. Venezia 1997.
  • GRAVIER, Delphine. Jeux de plateau. 50 jeux du monde entier. Etitions Mango. 2004.
  • GRUNFELD, Frederic. Juegos de todo el mundo. UNICEF. Editorial Edilan, Madrid. (1978)
  • MANSON, Michel. Jouets de toujours de l’Antiquité à la Révolution. Librairie Arthème Fayard, 2001.
  • PRINA RICOTTI, Eugenia Salza. Giochi e giocattoli. Vita e costumi dei romani antichi. Edizioni Quasar di Severino Tognon s.r.l. Roma 1995.
  • AAVV Da Roma per gioco. Giochi e giocattoli nell'antica Roma. Museo di antichità collezioni archeologiche. Electa, Milano 2000.
  • AAVV. Juguem com jugaven les nenes i els nens de Tàrraco, Edita Camp d’Aprenentatge de la ciutat de Tarragona. Tarragona, maig 2005.
I a través d'aquestes web:
  • interessant pàgina del Museu del Louvre, que mostra imatges de joguines d'origen grec i romà
  • Revista Archéothéma, núm. 31, d'octubre de 2013, amb un monogràfic titulat: Jeux et jouets gréco-romains.

dijous, 26 de novembre del 2015

Exposició: Jo em faig el meu joc/joguina!

 
Per primer any organitzem una exposició que mostrarà aquells jocs i joguines que heu elaborat vosaltres mateixos utilitzant materials de l'entorn (fusta, cartró, plàstic, rames, pedres...). L'únic condicionant és que l'objecte no pot ser més gran de la mida d'un foli.
Recordeu que aquesta activitat s'ha de presentar com a molt tard el dijous 2 de desembre i que val un 10 % de la nota.
 
Data límit: 2/XII/2015

dimecres, 21 d’octubre del 2015

Construcció d'indiaques








Sortida a la Via Verda

L'alumnat de 1r d'ESO ha fet la tradicional sortida en bicicleta des del poble d'Horta de Sant Joan, a la Terra Alta, fins a Xerta, al Baix Ebre. Tot un dia compartint rialles, gresca, alguna caiguda i més d'una punxada de pneumàtic, però una experiència única per a conèixer més el territori i, alhora, conèixer-nos més entre nosaltres.


 

dimarts, 20 d’octubre del 2015

Excursió per la Via Verda


El proper dimecres 21 d'octubre farem la sortida per la via verda des d'Horta de Sant Joan fins a Xerta. Tot seguit us adjunto un seguit d'informacions a tenir en compte:

Recorregut
  • Podreu trobar informació de tot l'itinerari a la pestanya superior d'aquest bloc (via verda)
  • El recorregut és pla i amb lleu pendent
Prevenció i seguretat   

  • És obligatori l’ús de casc.
  • Durant el trajecte podeu anar en parelles però quan entreu dins els túnels, si us plau, aneu en filera un darrera l’altre i deixant una distància prudencial entre ambdós.
  • Eviteu frenar o aturar-vos a l’interior dels túnels.
  • Aneu en compte amb els altres usuaris de la via, és fàcil que trobem ciclistes que fan el recorregut invers. Cal deixar-los espai per a passar.
Respecte a la natura  

  • No embruteu la natura. Tots els papers i envasos que utilitzeu guardeu-los a la motxilla i deixeu-los als recipients de reciclatge que els pertoqui.  
Activitats prèvies  
  • Llegiu la informació que apareix a la pestanya d’aquest bloc (via verda). Així sabreu el recorregut a realitzar, gaudireu i aprendreu més de la sortida.
Activitats posteriors  
  • Individualment heu de respondre el qüestionari que apareix a l’esmentada pestanya enviant-lo a aquest bloc. Tindré molt en compte, en particular, les dues darreres preguntes.
  • En grups de màxim 4 heu de presentar un power point amb un mínim de 5 pantalles i un màxim de 10 on s’expliqui la sortida.

Data límit: 4/11/2015

dimecres, 14 d’octubre del 2015

Ens fem la nostra indiaca


Recorda que has de construir la teva pròpia indiaca i portar-la el proper dimarts 20 d'octubre. Pots utilitzar material de l'entorn com ara plomes, bosses de plàstic, xancles...
Es valorarà que:
  1. funcioni bé
  2. no faci mal quan la colpegem
  3. la creativitat
Data límit: 20/10/15